Az elmúlt napokban sorra látnak napvilágot olyan hírek, amelyek az önvezető autózás (egyre) rövidebb távú jövőjéről szólnak. Persze a téma már hosszabb ideje napirenden van, de nehéz nem észrevenni, hogy a technológia már megint egyre türelmetlenebbül kopogtat a jogi szabályozás ajtaján és bizony még egyáltalán nem nyílt kapukat dönget...
De miről is olvashattunk mostanában, ami azt jelzi, hogy a jogi szabályozás terén rövidesen jelentős lépéseket kell tenni:
- Az egyik legnagyobb publicitást természetesen az igazi Vasembernek kikiáltott Elon Musk megnyilvánulásai élvezik a témában. A Tesla épp most állt elő mestertervével, amelynek egyik fontos pillére, hogy a járművek legyenek önvezetők. Még az sem szegte kedvüket, hogy az első robotpilóta módban történt halálos baleset az ő nevükhöz köthető.
- Megjelent egy átfogó tanulmány az önjáró autók elterjedésének lehetőségeivel és a várható forgatókönyvekkel kapcsolatban. A tanulmány megállapításai azt vetítik előre, hogy az önvezető autók terjedése a közeljövőben megtörténik.
- Magyarország is jelentős szerepet játszhat ezen a területen, több fontos piaci szereplő is tevékenykedik nálunk.
- A Mercedes már önvezető buszokat tesztel Hollandiában.
Biztosan lehetne folytatni a sort, de az nehezen vitatható, hogy számos olyan hírről van szó, amelyek külön-külön, de még inkább együtt nagyon erősen egy irányba mutatnak.
De mi az ami a technológia elterjedését egyelőre hátráltathatja?
A problémát sok helyen az okozhatja, hogy a jogi szabályozás felkészítése nem történt meg az önvezető autók megjelenésére. A szabályozás módosítása nem egyszerű, hiszen számos megoldandó kérdés merül fel és ennél jóval kisebb léptékű KRESZ módosítás is éveket vehet igénybe. Milyen főbb szabályozási kérdések, területek merülnek fel:
- Nyílván az egyik elsődleges kérdés a felelősség kérdése, különösen olyan esetekben, amikor a vezető és az autógyártó mellé harmadikként lép be az önvezető autóhoz szoftvert szállító társaság.
- Különösen, amíg az önvezető és "hagyományos" rendszerek egymás mellett élnek, érdekes kérdés, hogy a közlekedési szabályok, jelzések stb. miként alakulnak (nyilván összefüggésben a fenti felelősségi kérdésekkel is).
- Hogyan kell átalakítani a biztosítási szabályokat?
- Az önvezető autók megjelenésével számos, az egész közlekedési infrastruktúrára kiható kérdés is felmerül: milyen modellben lehet üzemeltetni ezeket a járműveket? Vajon eltolódást tapasztalunk-e a közösségi közlekedés irányába? A közösségi gazdaságé a jövő ezen a téren is? Ha igen, akkor e tekintetben is számos megoldandó jogi, szabályozási kérdés merül fel.
- Kell-e szabályozással segíteni ennek a közlekedési formának a terjedését, netán egyeduralkodóvá válását (akár más megoldások tiltásával)? A fentiekben már hivatkozott tanulmány szerint a döntéshozók 60%-a gondolja úgy, hogy 2025-re (azaz kevesebb, mint 10 éven belül!) lesz legalább egy olyan város, amely kitiltja útjairól a hagyományos autókat (további 24%-a a döntéshozóknak gondolja úgy, hogy ez "csak" 2030-ra következik be).
- Az önvezető autók által gyűjtött és továbbított adatok érdekes adatvédelmi kérdéseket és megoldandó feladatokat vetnek fel.
- Ráadásul a szabályozásnak nemzetközi vonatkozásai vannak, hiszen a rendszer elterjedését nagyban akadályozza, ha országonként eltérő megoldások születnek a kérdésben. A szabályozásnak tehát érintenie kell a vonatkozó nemzetközi egyezményeket. (Elsősorban a Bécsben elfogadott Közúti Közlekedési Egyezményre gondolhatunk, amelynek 8. cikk 1. pontja például kimondja: "Minden mozgó járműnek, illetőleg minden mozgó járműszerelvénynek legyen vezetője." Bár ennek módosításáról 2014-ben döntöttek, de a módosítást át kell vezetni a ratifikáló államok belső jogában is.) Fontos, hogy például az EU-n belül összehangoltan történjen a szabályozás. E tekintetben fontos lépés volt idén áprilisban az ún. Amszterdami Nyilatkozat aláírása az EU 28 tagállama által. A szabályozás téren egyébként a hollandok élen járnak, nem véletlen, hogy a holland soros elnökség foglalkozott kiemelten a témával. (Az USA-ban mind szövetségi, mind tagállami szinten folyamatban van a szabályozás, erről érdekes áttekintés található itt).
A hírek az önvezető autózásról vélhetően csak sokasodni fognak. Kíváncsian várjuk, hogy miként és milyen ütemben alakul a szükséges jogszabályi környezet.
(Kép forrása: stock photo, www.photodune.net)