A jövő ügyvédei

LawyerUpdate

Játszani is engedd! - Gamification az ügyvédi irodákban

2015. február 23. - lawyerup

Játszunk a járókában, az óvodában, iskolában, de játszunk akkor is, ha le akarunk dobni pár kilót, vagy a maratoni táv lefutására készülünk. Lépten-nyomon játszunk: munkába menet a buszon, de a munkahelyünkön is. Akkor is, amikor éppen észre sem vesszük, hogy játszunk.

Ennek ellenére a “játék” és a “játékos” szavakkal kapcsolatban az önfeledten játszó gyerekek vagy a számítógép konzoljával összenőtt tinédzserek jutnak eszünkbe. De igazunk van vajon, ha a játékosok körét ennyire leszűkítjük? Egyértelműen nincs. A statisztikák ugyanis azt mutatják, hogy a 6-65 éves korosztály 59%-a játszik, és a játékosok több, mint fele nő.

Kérdés persze, hogy mit is tekintünk játéknak? Nem csak a számítógépes játékokat kell idesorolnunk, hiszen ha jobban belegondolunk, amikor elkezdünk egy jópofa kis appot használni, hogy a segítségével könnyebben ledobjunk pár kilót, vagy hogy szórakozva tanuljunk nyelvet, tulajdonképpen nem csinálunk mást, mint játszunk. A játék így aztán a mindennapi életünk részévé válik  és a játékosok száma egyre csak emelkedni fog a technológia fejlődésével. De miért érdekes ez a business to business kapcsolatokban, és még konkrétabban, miért érdekes ez egy ügyvéd vagy ügyvédi iroda számára?

photodune-9159961-gamification-word-cloud-shape-xs.jpg

Mi is az a gamification?

Az emberek játékos kedvét alapul véve terjed az ún. gamification (talán a játékosítás szó adja vissza az eredeti angol szó jelentését), melynek lényege a Controlling portálon olvasható definíció szerint, hogy “játékelemeket alkalmazunk az élet játékon kívüli területein, annak érdekében, hogy a folyamatokat még érdekesebbé és lebilincselőbbé tegyük.” Manapság ezt az üzleti élet számos területén alkalmazzák. Szerepet kap a marketingben, a HR területén, az oktatásban és a jog világában is.

Jó példa a gamification-ra a LinkedIn profil állapotjelző oszlopa. A cél az, hogy rávegye a felhasználókat, hogy teljesen kitöltsék a profiljukat: mutat egy grafikont, ami jelzi, mennyire töltötte ki a user a profilját és közben jelzi, hogy egy-egy újabb információ kitöltésével milyen szintet lehet elérni. De jó példa a Dropbox is, ami több tárhelyet ad a felhasználóinak minden olyan tevékenységük után, amely növeli a program elterjedését. Talán még szélesebb körben ismert a Duolingo nyelvtanuló applikáció, ahol egy-egy helytelen válasz után „életet” veszítünk, három élet elvesztése után pedig újra kell teljesíteni az adott „pályát”. Mi ez, ha nem játszva tanulás?

Érdekes alkalmazási területe lehet a gamificationnek a szabálykövetésre ösztönzés is. A Volkswagen The fun theory programja keretében díjazott megoldás volt például a “traffipax lottó”. Az ötlet igen egyszerű: vajon könnyebb rávenni az embereket a szabálykövetésre, ha nem büntetés útján, hanem játékos formában akarjuk elérni, hogy betartsák a sebességhatárt? A játék pedig nem más, mint hogy a gyorshajtásért beszedett bírság összegének egy része a lottó alapba került, amit azok között az autósok között sorsoltak ki, akik betartották a sebességkorlátozást az adott útszakaszon. Láss csodát: az ötlet működött és az átlagsebesség 22%-al csökkent. (A kísérletet egyébként Svédországban végezték.)

Gamification az üzleti életben

A gamification terjedésében nagyban szerepet játszott annak a felismerése, hogy az Y, Z vagy i generáció a számítógépes játékok terén olyan szintű elköteleződést és motivációt mutatott, amelyet az élet más területein nem nagyon. Ezt az elköteleződést pedig nyilván az üzleti életben is célszerű lenne hasznosítani az ügyfelek, vagy akár a saját munkatársak megszerzésére és megtartására.

Hogyan tudják az ügyvédi irodák hasznosítani a gamification-t?

Ebből a szempontból egy ügyvédi iroda sem sokban különbözik más üzleti vállalkozásoktól. Kiemelkedően fontos itt is, hogy a munkavállalók elkötelezettek és motiváltak legyenek. Ez az alapgondolat az évek alatt mit sem változott, abban azonban úgy tűnik, hogy beálltak változások, hogy ezt hogyan érjük el.

Ilyenkor persze felmerülnek a sokszor hallott ellenérvek, hogy az ilyen típusú megoldások nem férnek össze az ügyvédi szakma komolyságával, méltóságával. Azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy az ügyvédi irodák az ügyfelek elégedettségére hajtanak, amiben valószínűleg szívesebben közreműködik egy olyan munkatárs, aki jól érzi magát a munkahelyén. Egy kis játék pedig senkinek sem árthat, ha pedig még valami „haszna” is van, az csak külön jó. Arról nem is beszélve, hogy az ügyvédekre gyakran jellemző a versengő szellem – miért ne lehetne ezt kihasználni az ügyvédi iroda működésében is? Az ügyvédi irodák - hasonlóan más üzleti szolgáltatókhoz - ráadásul két irányban is tudják hasznosítani a gamification eszközrendszerét, egyrészt befelé, saját munkatársaik irányába, másrészt kifelé az ügyfelek felé. Az előbbire, azaz a saját munkatársak ösztönzésére példát jelenthetnek az alábbiak:

  • Számlázás: Játék épülhet a számlák időben történő kiküldése köré. Akár kis háziverseny is alakulhat a munkatársak között. 
  • Time-sheet bajnokság: Ahol a számlázás alapja az ügyfelek részére nyújtott szolgáltatások óraalapú nyilvántartása, ott elemi érdek ezeknek a nyilvántartásoknak a pontos vezetése. A nyűgnek tűnő adminisztrációt könnyen játékossá lehet varázsolni. Miért ne lehetne díjazni (mondjuk pontokkal) azokat a kollégákat, akik pl. a legpontosabban, leggyorsabban töltik ki a nyilvántartást? Év végén pedig díjazhatók a legtöbbet dolgozó kollégák is.
  • Adminisztráció: Az ügyféladatok karbantartása, a kötelező adminisztráció senkinek nem tartozik a kedvenc feladatai közé. Ezt is fel lehet azonban dobni egy kis fantáziával.
  • Tréningek: A kötelező tréningek, továbbképzések átlényegülhetnek „küldetésekké” – ahogy kell természetesen, szintekkel és jutalompontokkal.
  • Marketing: A marketing tevékenységben való részvétel gyakran nyűg az ügyvédek számára. A publikációk vagy blogbejegyzések írása azonban szintén játékos formába önthető és kreatív módon jutalmazható, így ösztönözve a munkatársakat, hogy nagyobb lelkesedéssel lássanak neki ennek a sokszor nemkívánt feladatnak.   

Az ügyfelek elköteleződésének játékos növelésére példát jelenthetnek a következők:

  • Marketing: Kvíz a honlap látogatóinak, hogy visszatérjenek. A sikeres kitöltők akár kedvezményes konzultációval is jutalmazhatók.
  • Visszajelzések gyűjtése: Az ügyfelek visszajelzése fontos minden ügyvéd számára. Ez a feladat is könnyebben kipipálható, ha az ügyfeleknek szórakoztató formában kell eleget tenniük ennek a feladatnak.
  • Jól fizető ügyfelek jutalmazása: A határidőben, pontosan fizető ügyfelek jutalmazása is célravezető lehet, hogy az elégedettségüket és az iroda iránti elkötelezettésgüket növeljük. Emlékezzünk csak a traffipaxos példára: a szabálykövetés (itt: időben fizetés) jutalmazása gyakran hatékonyabb lehet, mint a szabálysértés büntetése.

A lehetőségek tárháza nagyon széles, érdemes lehet körülnézni mindenkinek a  saját háza táján, hol vethetők be olyan új módszerek, amelyek az egyes feladatok elvégzésének a hatékonyságát növelni tudják. Ehhez további tippek és szempontok is találhatók ebben a cikkben, különös tekintettel arra, hogyan azonosíthatjuk azokat a területeket, ahol játékosíthatunk.   

Persze a gamification sem csodafegyver, az is előfordulhat, hogy nagyon sokan értelmetlennek tartják, esetleg páran úgy vélhetik, hogy egy ügyvédi iroda ügyei túl komolyak ahhoz, hogy játék tárgyai legyenek. De gondoljunk csak bele, a pilóták is - akiknek a munkja aztán tényleg nem tréfadolog - szimulátorokon gyakorolnak, ami valahol játék. Mindenki szeret játszani, szóval lehet, hogy nem is tűnik túl nagy őrültségnek a gamification-t alkalmazni az ügyvédi irodák esetében is.

(fotó: stock photo, photodune.net) 

A bejegyzés trackback címe:

https://lawyerupdate.blog.hu/api/trackback/id/tr607193945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Labrat01 2015.02.23. 21:40:06

fasza ötlet. én pont ezen elv alapján indítottam pert pár paraszttal szemben, aki tartozott pénzzel. eddig 2 pert nyertem, most van egy komolyabb folyamatban, és marhára élvezem a stratégiai megbeszéléseket az ügyvédekkel :D