A jövő ügyvédei

LawyerUpdate

A kanapé, mint munkahely

2015. június 09. - lawyerup

Ki ne ébredt volna úgy reggel, hogy nincs kedve bemenni dolgozni, és ugyan egy sor megválaszolatlan e-mail vár minket az irodában, de milyen jó lenne ezt otthon, a kanapéról elintézni. Az IT eszközök egyre szélesebb köre ma már azt is lehetővé teszi, hogy a munkavállalók a munkavégzés helyét szabadon megválaszthassák – persze csak akkor, ha olyan munkakörben dolgoznak. (Egy fogorvos mégsem tömhet fogat a nappalijában.) 2015. május 22. Magyarországon „Dolgozz Otthonról Nap” volt. Vajon az ügyvédek írnak keresetlevelet a fotelban ülve?

Vannak olyan munkakörök, amelyeknél lényegében teljesen mindegy, hogy a munkavállaló (ha egyáltalán munkaviszonyban végez tevékenységet) hol végzi a munkát, általában elegendő egy internetkapcsolat, telefon és esetleg nyomtató. Nagyon sokan irigylik azokat, akik otthon dolgozhatnak, mondván, hogy akkor tevékenykednek, amikor akarnak, nem kell bemenniük a munkahelyükre, stb. Megvan azonban ennek is a hátránya – néha azért jó szólni valakihez, és valljuk be, könnyen szétfolyik az ember, ha nincs valamilyen keretek közé szorítva a munkavégzés.

photodune-824483-working-at-home-xs.jpg

Egy ideje már egyre népszerűbbek a coworking irodák, ahol egy irodában együtt dolgozhat író, építész és reklámszakember, vannak külön tárgyalók is, kávéautomata, szóval minden, ami egy irodához kell. A legújabb ötlettel a svédek álltak elő, ami az otthoni munkavégzést ötvözi a coworking-gel. Ez a Hoffice. A dolog lényege, hogy jelen esetben valakinek az otthona szolgál közösségi irodaként, így egyrészt megspórolható az iroda bérleti díja (még ha azt közösen is dobták össze), másrészt még inkább inspirálóan tudnak egymásra hatni az együtt dolgozók. A Hoffice magyarországi csoportja Facebook oldalukon az alábbiakat írja:

A Hoffice lényege, hogy a közösség tagjai lakásokban hoznak létre ideiglenes és ingyenes coworking tereket. Maximum 10-12 ember összegyűlik a házigazda lakásban, ahol a gyors wifi és a telefonálásra alkalmas helyiség alap. A csoporttagok 45 perces turnusokban dolgoznak. Ezt 10 perc szünet követi, amikor megbeszélik, hogy ki mit fog elvégezni a következő háromnegyed órában. Ezek a vállalások is segítik, hogy tényleg hatékonyan teljen a nap. A „szolgáltatás” ingyenes, de a házigazda költségeibe – megbeszélés szerint - be lehet szállni. Az igazi értéket a kialakuló kapcsolati háló és egymás szakmai segítése jelenti.

De mi a helyzet az ügyvédekkel? Náluk megvalósítható a home office? A kérdés ennél valamivel összetettebb, hiszen nemcsak arról van szó, hogy az ügyvédeknek igényük van-e, hanem arról is, hogy lehetőségük van-e erre (akár infrastrukturális, akár szabályozási szempontból).

A home office ellenzői általában azzal érvelnek, hogy egy rendes ügyvédnek kell hogy legyen irodája, míg a támogatói azon az állásponton vannak, hogy nemcsak gazdaságos és költséghatékonyabb, hanem jobb is, mint egy hagyományos iroda. A kérdés azonban továbbra sem eldöntött, a válasz nagyrészt attól függ, hogy kit kérdezünk. Azonban mielőtt otthon a gyerekszobából dolgozószobát varázsolnánk, érdemes néhány dolgot szem előtt tartani.

Elsősorban a Magyar Ügyvédi Kamara Etikai Szabályzata 10. pontja rendelkezik az ügyvédi irodáról. A legfontosabb szabály talán az, hogy „az ügyvéd köteles az ügyvédi tevékenység folyamatos gyakorlására alkalmas irodahelyiséget fenntartani”, azzal, hogy az iroda alkalmassági feltételeinek részletes szabályait a területi kamarák állapítják meg. Az Etikai Szabályzat mellett a Felvételi Szabályzat is tartalmaz erre utaló rendelkezéseket, azonban sokkal pontosabb meghatározásokat tartalmaz például a Budapesti Ügyvédi Kamara elnökségi határozata. A határozat (amely „Az ügyvéd irodahelyiségének megfelelőségéről” címet viseli) többek között rendelkezik arról, hogy a nem lakás céljára szolgáló helyiségcsoportban mekkora és milyen dolgozóhelyet kell biztosítani az ügyvéd számára, illetve arról is, hogy a lakás céljára is használt helyiségcsoportban milyen módon kell megosztani a két funkciót.

Az egyes szabályzatok vizsgálatán kívül nem árt, ha néhány praktikus szempontot is figyelembe veszünk. Egy kanadai blog összeszedett pár hasznos tippet:

1. Legyen egy saját helyiség a lakásban, amely valóban dolgozószoba – számítógéppel, nyomtatóval telefonnal és akták tömkelegével.

2. Legyen egy napi terv – attól még, hogy valaki otthon dolgozik, ugyanúgy dolgozik, nem szabad, hogy közben az otthoni tevékenységek beférkőzzenek a munkarendbe. És az sem árt, hogy ha a nap végén végigmegyünk ezen a „check-list”-en.

3. A legfontosabb dolgokat a nap első felében végezze el – délelőtt mindenkinek jobban fog az agya, nincs ez másként akkor sem, ha a munkahelyünk a nappali mellett van.

4. Lépjen ki a házból – az ügyfelekkel való megbeszéléseket házon kívül is lebonyolíthatja, nem kell egész nap a négy fal között munkálkodnia.

(Kép forrása: stock photo, www.photodune.net)

A bejegyzés trackback címe:

https://lawyerupdate.blog.hu/api/trackback/id/tr547526734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Suszt Máté 2015.06.15. 12:32:00

Lemaradtam a "Dolgozz Otthonról Nap"-ról! :/ De azért megmutatom a kanapémat, hogy miben is töltöttem volna a napomat: www.riodesign.hu/ada-tom-tailor-ulogarnitura-kanape/ada-6279-wembley-ulogarnitura-sarokpaddal Kényelmesnek látszik, ugye? ;)