A jövő ügyvédei

LawyerUpdate

Minden héten háború?

2016. január 19. - lawyerup

Az Uber alkalmazás körül ismét fellángoltak az indulatok Budapesten, amikor taxisok zárták le a belváros forgalmas csomópontját, hogy nyomatékot adjanak követelésüknek az Uber és a hozzá hasonló szolgáltatások betiltására vonatkozóan. A közösségi gazdaság által gerjesztett problémákról és az ehhez kapcsolódó szabályozói kihívásokról korábban már több blogbejegyzésben is írtunk.

Most, az Uber és a taxisok vitájánál, az innováció híveinek és a korrekt versenyfeltételeket követelők összecsapásánál egy tágabb összefüggésre szeretnénk utalni. Egy friss hír szerint az elkövetkezendő öt évben a mesterséges intelligenciának köszönhetően jelentős változásokon mehet keresztül a munkaerőpiac. A tendencia egyáltalán nem új az Uberrel szembeni heves kifakadás láttán azonban mindenképpen elgondolkodtató:

mire számíthatunk a jövőben, ha a mesterséges intelligenciának köszönhetően csak öt éves távlatban (azaz 2020-ig) akár 7 millió munkahely szűnhet meg világszerte?

A Világgazdasági Fórum (World Economic Forum) becslése szerint a technológiai fejlődés ugyanakkor 2 millió új munkahely létrejöttéhez is hozzájárulhat. Bár a taxisokhoz képest sokan jóval kisebb érdekérvényesítő erővel rendelkeznek (forgalmas utakat viszonylag kevesen tudnak hosszú órákig/napokig blokkolni), de egyre gyakrabban találkozhatunk majd a munkájukat, megélhetésüket féltő egyes csoportok felhördülésével a munkaerőpiacot érintő átalakulás kapcsán.

A szabályozóban fel kell, hogy vetődjön a kérdés:

Meg lehet-e gátolni a munkaerőpiac technológia vezérelte átalakulását? Egyáltalán meg kell-e gátolni ezt a folyamatot?

A válasz vélhetően nemleges. Ideig-óráig biztosan lehet késleltetni, de megakadályozni aligha. Sokkal fontosabb lenne egy megfelelő szabályozási környezet megteremtése. Sőt, ami még ennél is sokkal fontosabb az oktatási rendszer szintjén kezelni a felmerülő problémákat és felkészíteni a felnövekvő generációkat az őket érő kihívásokra (például a digitális készségek fejlesztésével). Sajnos, e téren nem állunk valami fényesen.

Ha a munkájukat féltő taxisofőrök most az Uber-ben látják a legfőbb ellenségüket, vajon mit tesznek, ha terjedni kezdenek az önvezető autók, amelyek akár kiválóan alkalmasak lehetnek a hivatásos sofőrök (így a taxisok) lecserélésére is? Vajon a ludditák útjára lépnek az önvezető autók elleni harcban?

Az ügyvédek is törhetik a fejüket, hogy miként reagáljanak a kor kihívásaira, amikor egy 18 éves srác is össze tud dobni egy robotügyvédet, amely alkalmas lehet az ügyfelek egyszerűbb ügyeiben (pl. repülő késése miatti kártérítéssel kapcsolatos igények érvényesítése) való "tanácsadásra". A géprombolást nekik sem javasolnánk, sokkal inkább az alkalmazkodást, ahogy ezt egy korábbi bejegyzésben már részletesen körüljártuk. 

A bejegyzés trackback címe:

https://lawyerupdate.blog.hu/api/trackback/id/tr68284052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ostvan2 2016.01.20. 08:56:38

Az 1870-es évek környékén a Gyöngyösi szekérfuvarozók kiharcolták (gondolom, hasonló módszerekkel), hogy a vasút elkerülje Gyöngyöst. Az eredmény az lett, hogy a fejlődés is elkerülte.

2016.01.20. 08:58:44

"A géprombolást nekik sem javasolnánk"

Hülyék mindig voltak és mindig lesznek. Nem látnak tovább 10 centinél.
Valahogy csak túlélte a világ az ipari forradalmat is, egy rakás új szakma született, amibe azok elhelyezkedhettek, akiknek a gép amúgy elvette a munkáját.
Persze ehhez tanulni kell, újra és újra és újra, hiszen változik, fejlődik a világ, de a nagy többség, ahogy kiesik a padból, már nem hajlandó többet tanulni. Lesz belőle pl. taxis.

petivagyok innen 2016.01.20. 12:52:26

A technika egyre fejlődik. Ha nem változik az irány, akkor az emberek 90%-a nem fog dolgozni.
Jó példa a 4-es metró. Hány ember munkáját veszik el az automata szerelvények? És ez csak a kezdet. Ott a tescos "önkiszolgáló" pénztár, a gps vezérelt mezőgazdasági gépek, még több ipari robot. De ott vannak az irodai programok, kávégépek, stb.
El kell hamarosan gondolkodni a 20 órás munkahét bevezetésén (sokan most se dolgoznak effektiv többet), vagy azon,hogy a nyugdíjkorhatárt levigyék 40 évre.
Ha ezek nem történnek meg, akkor végleges szakadás lesz a társadalomban. Még többen úgy fogják leélni az életüket, hogy 1 napot nem dolgoztak.