A jövő ügyvédei

LawyerUpdate

Ön vezet vagy önvezet?

2016. július 22. - lawyerup

Az elmúlt napokban sorra látnak napvilágot olyan hírek, amelyek az önvezető autózás (egyre) rövidebb távú jövőjéről szólnak. Persze a téma már hosszabb ideje napirenden van, de nehéz nem észrevenni, hogy a technológia már megint egyre türelmetlenebbül kopogtat a jogi szabályozás ajtaján és bizony még egyáltalán nem nyílt kapukat dönget...

photodune-15247776-selfdriving-car-flat-modern-illustration-xs.jpg

De miről is olvashattunk mostanában, ami azt jelzi, hogy a jogi szabályozás terén rövidesen jelentős lépéseket kell tenni:

  • Az egyik legnagyobb publicitást természetesen az igazi Vasembernek kikiáltott Elon Musk megnyilvánulásai élvezik a témában. A Tesla épp most állt elő mestertervével, amelynek egyik fontos pillére, hogy a járművek legyenek önvezetők. Még az sem szegte kedvüket, hogy az első robotpilóta módban történt halálos baleset az ő nevükhöz köthető.  
  • Megjelent egy átfogó tanulmány az önjáró autók elterjedésének lehetőségeivel és a várható forgatókönyvekkel kapcsolatban. A tanulmány megállapításai azt vetítik előre, hogy az önvezető autók terjedése a közeljövőben megtörténik.
  • Magyarország is jelentős szerepet játszhat ezen a területen, több fontos piaci szereplő is tevékenykedik nálunk.  
  • A Mercedes már önvezető buszokat tesztel Hollandiában.

Biztosan lehetne folytatni a sort, de az nehezen vitatható, hogy számos olyan hírről van szó, amelyek külön-külön, de még inkább együtt nagyon erősen egy irányba mutatnak.

De mi az ami a technológia elterjedését egyelőre hátráltathatja?

A problémát sok helyen az okozhatja, hogy a jogi szabályozás felkészítése nem történt meg az önvezető autók megjelenésére. A szabályozás módosítása nem egyszerű, hiszen számos megoldandó kérdés merül fel és ennél jóval kisebb léptékű KRESZ módosítás is éveket vehet igénybe. Milyen főbb szabályozási kérdések, területek merülnek fel:

  • Nyílván az egyik elsődleges kérdés a felelősség kérdése, különösen olyan esetekben, amikor a vezető és az autógyártó mellé harmadikként lép be az önvezető autóhoz szoftvert szállító társaság.
  • Különösen, amíg az önvezető és "hagyományos" rendszerek egymás mellett élnek, érdekes kérdés, hogy a közlekedési szabályok, jelzések stb. miként alakulnak (nyilván összefüggésben a fenti felelősségi kérdésekkel is).
  • Hogyan kell átalakítani a biztosítási szabályokat?
  • Az önvezető autók megjelenésével számos, az egész közlekedési infrastruktúrára kiható kérdés is felmerül: milyen modellben lehet üzemeltetni ezeket a járműveket? Vajon eltolódást tapasztalunk-e a közösségi közlekedés irányába? A közösségi gazdaságé a jövő ezen a téren is? Ha igen, akkor e tekintetben is számos megoldandó jogi, szabályozási kérdés merül fel.  
  • Kell-e szabályozással segíteni ennek a közlekedési formának a terjedését, netán egyeduralkodóvá válását (akár más megoldások tiltásával)? A fentiekben már hivatkozott tanulmány szerint a döntéshozók 60%-a gondolja úgy, hogy 2025-re (azaz kevesebb, mint 10 éven belül!) lesz legalább egy olyan város, amely kitiltja útjairól a hagyományos autókat (további 24%-a a döntéshozóknak gondolja úgy, hogy ez "csak" 2030-ra következik be). 
  • Az önvezető autók által gyűjtött és továbbított adatok érdekes adatvédelmi kérdéseket és megoldandó feladatokat vetnek fel.
  • Ráadásul a szabályozásnak nemzetközi vonatkozásai vannak, hiszen a rendszer elterjedését nagyban akadályozza, ha országonként eltérő megoldások születnek a kérdésben. A szabályozásnak tehát érintenie kell a vonatkozó nemzetközi egyezményeket. (Elsősorban a Bécsben elfogadott Közúti Közlekedési Egyezményre gondolhatunk, amelynek 8. cikk 1. pontja például kimondja: "Minden mozgó járműnek, illetőleg minden mozgó járműszerelvénynek legyen vezetője." Bár ennek módosításáról 2014-ben döntöttek, de a módosítást át kell vezetni a ratifikáló államok belső jogában is.) Fontos, hogy például az EU-n belül összehangoltan történjen a szabályozás. E tekintetben fontos lépés volt idén áprilisban az ún. Amszterdami Nyilatkozat aláírása az EU 28 tagállama által. A szabályozás téren egyébként a hollandok élen járnak, nem véletlen, hogy a holland soros elnökség foglalkozott kiemelten a témával. (Az USA-ban mind szövetségi, mind tagállami szinten folyamatban van a szabályozás, erről érdekes áttekintés található itt).

A hírek az önvezető autózásról vélhetően csak sokasodni fognak. Kíváncsian várjuk, hogy miként és milyen ütemben alakul a szükséges jogszabályi környezet.

(Kép forrása: stock photo, www.photodune.net)

A bejegyzés trackback címe:

https://lawyerupdate.blog.hu/api/trackback/id/tr168905020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szalay Miklós 2016.07.22. 21:11:39

Önmagát vezető autó szerintem pedig nem lesz, egyhamar legalábbis. Mégpedig azért nem, mert ez egy olyan bonyolult probléma, amire a számítógépek nem képesek. Távolról sem csak arról van szó ugyanis, hogy GPS-szel odataláljon valahova, vagy beparkoljon egy helyre: ezek viszonylag egyszerű dolgok. Gondoljatok viszont bele: az utakon millió egy dolog történhet, ott van a többi autó, a gyalogosok, a biciklisek, a kátyúk, az eltakart közlekedési táblák, az állatok, lehet ilyen idő, meg olyan, stb, stb... Ráadásul egy ilyen autónak atombiztosan kellene üzemelnie, mert életek múlnak minden hibán...

A helyzet egyébként ahhoz hasonló, amikor a számítógéppel megcsinálták a helyesírás ellenőrzést, viszont odáig nem igazán tudnak eljutni, hogy a gép normálisan tudjon fordítani, esetleg stilisztikai problémákban tudjon segíteni. Ez ugyanis két meglehetősen különböző dolog: vannak egyszerű problémák, amelyekkel elbír a gép, meg a bonyolultak, melyekkel nem.

Olyasmit tudok elképzelni max, hogy mondjuk az autó végig tud menni magától az autópályán, ez ugyanis viszonylag egyszerű. Plusz biztos kiesik még néhány hasznos, használható fejlesztés a kutatásból, de azt a célt, azt hogy az autó magától elvigyen egyik címről a másikra, nem fogják elérni. Hype ez, meglássátok.

Apropó, akit érdekel, annak itt egy írás a tudomány határairól:

egyvilag.hu/temak.shtml#temaid029

(A legfelső sor a kép tetején, "Elvarratlan szálak". Az írás doc és pdf formátumban tölthető le. Ez egyébként egy nagyobb mű egy darabja, mely megpróbálja módszeresen, de azért érthetően elmagyarázni, hogyan működik a világ.)

scavengario 2016.07.24. 17:03:26

@Szalay Miklós: Az ne zavarjon, hogy már léteznek ezek az önvezető járművek és igen haatékonyak. Nem csak az autópályán, városi közlekedésben bizonyítanak. A felmerülő hibákat kijavítják, szóval a már most is komplex döntést hozó járművek csak tökéletesebbek lesznek. 40-50 év múlva már lesz olyan bonyolult mesterséges intelligencia, ami felveszi a versenyt az emberrel. Ez törvényszerű, ha a gépek fejlődésének ütemét ismered...