“A mesterséges intelligencia és a robotika fejlődik, ezzel párhuzamosan iparágak fognak megszűnni, és a lényeg az lesz, hogy mennyire igényel sokoldalú tudást a munka, amit végzünk.” - mondta Duda Ernő, a Solvo Biotechnológiai Zrt. vezérigazgatója néhány hete egy konferencián. Akinek nem inge, ne vegye magára, tartja a mondás. Vajon a jogtól és a jogászi munkától teljesen független trendekről van szó vagy a jogászoknak is tartaniuk kell a robotok eljövetelétől?
1. Tájkép csata előtt
Az információtechnológia rohamosan fejlődik és a jogászok sem dőlhetnek kényelmesen hátra abban a biztos tudatban, hogy a jogi munkát soha nem fogják számítógépek és szoftverek végezni helyettük. Már látszik, hogy a jogászi munkavégzés lassan, de biztosan átalakul, hiszen napjainkban is elképzelhetetlen elektronikus jogtárak, jogesetgyűjtemények vagy éppen nyomtatványkitöltő programok nélkül. Cégügyeket már kizárólag elektronikus úton lehet intézni, lépésről-lépésre közeledünk az elektronikus pereskedés (e-per) megvalósulása felé és biztosak lehetünk benne, a végállomástól még nagyon messze vagyunk. Ezekre a fejleményekre tekinthetünk úgy, mint a jogászi/ügyvédi munkát segítő, azt megkönnyítő és a kényelmünket szolgáló eszközök térnyerésére. Ez részben igaz is, de ha kizárólag így gondolunk ezekre a folyamatokra, akkor könnyen hamis biztonságtudatba ringathatjuk magunkat. A gépek ugyanis egyre gyorsuló ütemben fejlődnek tovább és a jogi munka támogatásától egyes részterületek tekintetében eljutnak oda, hogy a jogászi munkát legalább részben kiváltsák.
Legyünk őszinték magunkkal szemben! Egy szerződésmintás cégalapítás esetében milyen ügyvédi hozzáadott értékről beszélhetünk, amit egy szoftver ne tudna produkálni? Lényegében csak adatrögzítésre és ügyfélazonosításra van szükség az ügyvéd részéről. Már arra is könnyen találunk példát, amikor a vállalkozók lényegében maguknak alapítanak céget az interneten keresztül, néhány óra leforgása alatt. Nem is kell nagyon messze menni, Észtországról van szó, ahol az e-regisztráció keretében, öt egyszerű lépésben lehet céget alapítani, anélkül, hogy a cég alapítóinak fel kellene állniuk a számítógépük elől: a chippel ellátott személyi igazolvánnyal való belépés után, meg kell adni a szükséges adatokat, majd elektronikusan alá kell írni az iratokat, ezt követőn a díjak és az alaptőke elektronikus átutalása után, egyetlen kattintással elküldhető a regisztrációs kérelem. Ez a lehetőség ráadásul nem csak az észtek előtt áll nyitva, hanem finnek, portugálok, belgák és litvánok is alapíthatnak így céget Észtországban. A kör pedig várhatóan tovább fog bővülni a közeljövőben. Ügyvédre a folyamat során egyáltalán nincsen szükség, miért is lenne? És ez csak egy terület mindazok közül, ahol a technológia képes pótolni az ügyvédi munkát!
2. Eljön újra a géprombolások kora?
Félnünk kell tehát és foggal-körömmel küzdeni az elektronikus eljárások, az információtechnológiai megoldások terjedése ellen? Eljön újra a géprombolások kora?
Lehet ezzel is próbálkozni, de nem érdemes. Nehéz elképzelni, hogy a technológiai fejlődésből éppen a jogászi szakma tudja kivonni magát hosszú távon. Egy friss kutatás például egyenesen azt a radikális állítást fogalmazza meg, hogy “a jogi szolgáltatások területén is uralkodóvá válnak a robotok és a mesterséges intelligencia 15 éven belül” (Jomati Consultants LLP: “Civilisation 2030: The Near Future for Law Firms”) Szintén kapcsolódó érdekes hír, hogy az IBM külön csapatot állított fel, hogy Watson nevű szuperszámítógépének kereskedelmi alkalmazásának lehetőségeit minél jobban kiaknázza. A jogi munkák egyes területein számos, jelenleg ügyvédek hadának munkát adó részfeladatok (pl. jogesetek áttanulmányozása, egy jogesettel kapcsolatos előrejelzések készítése stb.) elvégzését vehetik át szuperszámítógépek, kiszorítva a jogászokat a rutin jogi munkák egyre több területéről.
3. Készüljünk a jövőre!
Mit tehetünk ebben a helyzetben? Első lépésként szembe kell néznünk a realitásokkal és be kell látnunk, hogy a rutinfeladatok végzésére hosszabb távon nem lehet praxist alapozni.
Az ügyvédeknek a nagyobb hozzáadott értékű feladatok elvégzése felé kell fordulniuk, specializációra kell törekedniük.
A generalisták kora lejáróban van. Nem elég azonban specializálódni, a megszerzett szaktudást még az eddigieknél is hangsúlyosabban kell megmutatni az ügyfeleknek. Ebben a posztban azt már csak zárójelben jegyezzük meg, hogy az ügyfeleket is egyre inkább újfajta eszközök révén az online térben tudjuk elérni, de ez már egy másik történet…...
(Kép forrása: stock photo, www.photodune.net)