Jordan Furlong, ismert kanadai jogász és jövőkutató, aki a jogi piacok elemzésének specialistája, a LegalFutures idei konferenciáján az alábbi prognózist adta az ügyvédség jövőjéről. Figyelem, nyugalom megzavarására alkalmas írás következik, ha Ön ügyvédként dolgozik, vagy ügyvédként képzeli el a jövőjét!
1. Az információs aszimmetria fokozatos eltűnése jogi kérdésekben
Az ügyvédek és az ügyfelek között hagyományosan fennálló információs aszimmetria egyre jobban kezd eltűnni, állapította meg mindenekelőtt Furlong. Ez leginkább annak tudható be, hogy az ügyfeleknek, mint fogyasztóknak egyre szofisztikáltabb eszközök állnak a rendelkezésükre ahhoz, hogy hozzáférjenek a jogi információkhoz. Ezzel párhuzamosan az ügyfelek elvárásai is megváltoznak azzal kapcsolatban, hogy pontosan „hogyan is kellene kinéznie a jogi szolgáltatásoknak”, amiket igénybe vesznek.
2. Jogi technológiai boom
Furlong a jogi technológiai innovációk területén egy hatalmas boom-ot jósol, amely az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban gyakorlatilag már meg is kezdődött. A jövő az ajtónkon kopogtat, hiszen már léteznek olyan szoftverek, amelyek ügyfelekre szabott szerződéseket képesek generálni percek alatt, vagy éppen a jogi átvilágítási (due diligence) folyamatokban alkalmaznak mesterséges intelligenciát. Ugyancsak rendelkezésre állnak már olyan fejlesztések, amelyek jogi adatbázisok (pl. jogszabálytárak) alapulvételével képesek komplexebb jogi vagy szabályozási kérdések megválaszolására is.
Ezek a technológiák már mind itt vannak, és vásárlóik és alkalmazóik között nem csak ügyfeleket tudhatnak, hanem ügyvédeket, ügyvédi irodákat is. Furlong szerint az ügyvédeknek egyértelműen nincsen más választásuk, mint adaptálódni ezekhez a technológia innovációkhoz és megpróbálni integrálni azokat a praxisukba, akárcsak korábban az írógép vagy telefax megjelenésével.
3. Tárgyalótermek helyett online perek
Furlong szerint az már régen bebizonyosodott, hogy a bíróságok elvesztették döntőbíró funkciójukat a magánjogi viták esetében, amelynek legfőbb oka, hogy az emberek és vállalkozások döntő hányada számára megfizethetetlenül drágák a peres eljárások. A jövőre vonatkozó elképzelések szerint a bíróságoknak ez eddigi funkciójuk helyett egy minőségellenőri és szabályozói szerepkörben kellene eljárniuk az online pereket biztosító szolgáltatók engedélyezése és ellenőrzése terén, illetve az online perek során megszületett ítéletek végrehajtása és kikényszerítése esetén felléphetnének az államtól szerzett hatalmukkal. Vagyis lehet, hogy néhány éven belül az ügyvédek már nem egy tárgyalóteremben adják elő perbeszédüket, hanem az irodájukból egy online videó-konferencia keretében.
Mindenki nyugodjon meg és adaptálódjon!
A fenti trendek ijesztőek lehetnek, DE az ügyvédeknek észre kell venniük, hogy a fenti folyamatok nem tőlük függetlenül zajlanak le, sőt, az egyre jobban növekvő és kielégítetlen jogi szolgáltatások iránti igényt csak ők tudják kielégíteni, ezért egyelőre éppen ők az egyetlenek, akik bármit is tenni tudnak. Ezeket az egyre gyorsuló folyamatokat tudomásul kell venniük és a jogi szolgáltatások piacát egyre jobban javítaniuk, szélesíteniük és mélyíteniük kell. A falak ledőlnek, azonban ennek pozitív hatásai lesznek mind az ügyvédekre, mind az ügyfelekre, és általában az egész társadalomra nézve.
(Képek forrása: stock photo, www.photodune.net)