Az Uber alkalmazás körül ismét fellángoltak az indulatok Budapesten, amikor taxisok zárták le a belváros forgalmas csomópontját, hogy nyomatékot adjanak követelésüknek az Uber és a hozzá hasonló szolgáltatások betiltására vonatkozóan. A közösségi gazdaság által gerjesztett problémákról és az ehhez kapcsolódó szabályozói kihívásokról korábban már több blogbejegyzésben is írtunk.
Most, az Uber és a taxisok vitájánál, az innováció híveinek és a korrekt versenyfeltételeket követelők összecsapásánál egy tágabb összefüggésre szeretnénk utalni. Egy friss hír szerint az elkövetkezendő öt évben a mesterséges intelligenciának köszönhetően jelentős változásokon mehet keresztül a munkaerőpiac. A tendencia egyáltalán nem új az Uberrel szembeni heves kifakadás láttán azonban mindenképpen elgondolkodtató:
mire számíthatunk a jövőben, ha a mesterséges intelligenciának köszönhetően csak öt éves távlatban (azaz 2020-ig) akár 7 millió munkahely szűnhet meg világszerte?
A Világgazdasági Fórum (World Economic Forum) becslése szerint a technológiai fejlődés ugyanakkor 2 millió új munkahely létrejöttéhez is hozzájárulhat. Bár a taxisokhoz képest sokan jóval kisebb érdekérvényesítő erővel rendelkeznek (forgalmas utakat viszonylag kevesen tudnak hosszú órákig/napokig blokkolni), de egyre gyakrabban találkozhatunk majd a munkájukat, megélhetésüket féltő egyes csoportok felhördülésével a munkaerőpiacot érintő átalakulás kapcsán.
A szabályozóban fel kell, hogy vetődjön a kérdés:
Meg lehet-e gátolni a munkaerőpiac technológia vezérelte átalakulását? Egyáltalán meg kell-e gátolni ezt a folyamatot?
A válasz vélhetően nemleges. Ideig-óráig biztosan lehet késleltetni, de megakadályozni aligha. Sokkal fontosabb lenne egy megfelelő szabályozási környezet megteremtése. Sőt, ami még ennél is sokkal fontosabb az oktatási rendszer szintjén kezelni a felmerülő problémákat és felkészíteni a felnövekvő generációkat az őket érő kihívásokra (például a digitális készségek fejlesztésével). Sajnos, e téren nem állunk valami fényesen.
Ha a munkájukat féltő taxisofőrök most az Uber-ben látják a legfőbb ellenségüket, vajon mit tesznek, ha terjedni kezdenek az önvezető autók, amelyek akár kiválóan alkalmasak lehetnek a hivatásos sofőrök (így a taxisok) lecserélésére is? Vajon a ludditák útjára lépnek az önvezető autók elleni harcban?
Az ügyvédek is törhetik a fejüket, hogy miként reagáljanak a kor kihívásaira, amikor egy 18 éves srác is össze tud dobni egy robotügyvédet, amely alkalmas lehet az ügyfelek egyszerűbb ügyeiben (pl. repülő késése miatti kártérítéssel kapcsolatos igények érvényesítése) való "tanácsadásra". A géprombolást nekik sem javasolnánk, sokkal inkább az alkalmazkodást, ahogy ezt egy korábbi bejegyzésben már részletesen körüljártuk.